اطلاعيه و رويدادها
17 اسفند 1399 10:34:49
معرفي برترين‌هاي بخش تكليفي دوره دوم جايزه دولت الكترونيك جمهوري اسلامي ايران

 رتبه اول

نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، حائز شرايط دريافت تقديرنامه تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

اقدامات و تجارب برتر پليس الكترونيك در سال 1398:

  • ايجاد و ارتقاء زيرساخت­هاي فني و بومي براي توسعه خدمت
  • طراحي و پياده‌سازي الگوهايي براي بهره‌­مندي از ظرفيت‌هاي مردمي
  • افزايش درگاه‌هاي تعاملي پليس با دولت، مردم و كسب‌وكار
  • ارتقاي بانك‌هاي اطلاعاتي
  • اصلاح و بهبود فرآيندهاي خدماتي مبتني بر چارچوب­‌هاي علمي
  • استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي علمي و تحقيقاتي ناجا، مراكز علمي، دانشگاهي و شركت‌هاي دانش‌بنيان
  • انجام خودارزيابي و آسيب‌شناسي در حوزه خدمات

شواهدي از بهبود پليس الكترونيك در سال 1398:

  • افزايش رضايت‌مندي مردم از پليس و كاهش تعداد شكايات
  • توسعه سامانه‌هاي متحرك نظير كروكي تصادفات به‌صورت الكترونيكي
  • ارائه خدمات بهنگام، گسترده و بي‌نظير در همايش بزرگ اربعين حسيني با بالاترين آمار زائرين
  • بالغ بر 28 ميليون خدمت ارائه‌شده به دستگاه‌هاي دولتي در قالب بيش از 1200 نوع استعلام
  • بالغ بر 23 ميليون خدمت از طريق دفاتر پليس + 10
  • 180 ميليون خدمت اينترنتي
  • 150 ميليون خدمت پيامكي به مردم شريف ايران

 

 

 

رتبه دوم

سازمان امور مالياتي كشور، حائز شرايط دريافت گواهي اشتهار به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

همه افرادي كه مؤدي مالياتي محسوب مي‌شوند وظايف و تكاليفي بر عهده دارند كه بايد در زمان مقرر آن‌ها

را انجام بدهند تا بتوانند:

  • از مشوق‌ها و معافيت‌ها و تسهيلاتي كه در قانون در نظر گرفته‌شده استفاده نمايند
  • از جريمه‌هاي احتمالي پيشگيري نمايند

سازمان امور مالياتي با الكترونيكي نمودن بسياري از خدمات مالياتي شرايطي را فراهم نموده كه نياز نباشد مؤديان

محترم براي انجام اين تكاليف حضوراً به ادارات امور مالياتي مراجعه نمايند.

  • اقدامات سازمان امور مالياتي جمهوري اسلامي ايران براي تسهيل اين امر:
  • ايجاد سامانه عمليات الكترونيكي مؤديان مالياتي به نشاني WWW.tax.gov.ir
  • ايجاد اپليكيشن هوشمند ماليات من براي استفاده در گوشي‌هاي تلفن همراه

 

سازمان امور مالياتي با ايجاد اين سامانه‌ها در تلاش است كه خدمات حضوري به‌طور چشمگيري كاهش پيدا كند

و مؤديان محترم از طريق سامانه و گوشي‌هاي هوشمند به‌راحتي تكاليف مالياتي خود را انجام دهند.

 

 

 رتبه سوم

گمرك جمهوري اسلامي ايران، حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

وابستگي متقابل اقتصاد كشورها به خدمات گمرك الكترونيك در ماوراي مرزها بيانگر پيوند گسترده تكنولوژي تجارت

در عصر فناوري اطلاعات است، از همين رو گمرك جمهوري اسلامي ايران اهداف زير را در رئوس كارهاي خود قرار داد:

  • تدوين برنامه راهبردي فناوري اطلاعات و مطالعات داده‌هاي تلفيقي با آخرين استانداردهاي روز سازمان جهاني گمرك
  • استقرار نظام شفاف و شيشه‌اي گمرك الكترونيك با ايجاد سامانه جامع گمرك و پنجره واحد تجارت فرامرزي

     

  • اقدامات و دستاوردهاي گمرك جمهوري اسلامي ايران در اجراي پروژه‌هاي اولويت‌دار گمرك الكترونيك و يكپارچه:

     

  • سامانه جامع گمركي: با اجراي ماژول‌هاي مختلف سعي نموده قلمرو عمليات گمرك به‌صورت الكترونيك پياده‌سازي نمايد.
  • سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزي: كليه رويه‌هاي گمركي را به‌عنوان قلب تجارت خارجي پوشش مي‌دهد.
  • دروازه مشترك فرامرزي در چهارچوب منطقه‌اي به‌صورت مجاز: تبادل اطلاعات اظهارنامه گمركي با كشورهاي آذربايجان و تركيه و اين امر به‌صورت آزمايشي با كشورهاي ارمنستان و روسيه و افغانستان در حال اجرا است.
  • راه‌اندازي پروژه TIR الكترونيك: به‌عنوان اولين طرح پايلوت مابين جمهوري اسلامي ايران و تركيه به‌صورت الكترونيكي
  • كاهش زمان ترخيص كالا به 70 ساعت كار
  • كنترل تمام محموله‌هاي صادراتي و وارداتي و ترانزيتي با استفاده از تجهيزات پيشرفته با هدف مبارزه با قاچاق كالا و تبادل اطلاعات با 25 سازمان
  • در حال حاضر گمرك جمهوري اسلامي ايران پروژه هوشمند سازي گمرك را در دست اقدام دارد:
  • به‌كارگيري كنترل‌هاي نامحسوس و غير مزاحم
  • گمرك موبايل (MOBILE Customs)
  • توسعه E-TIR الكترونيك
  • دروازه مشترك مرزي و پنجره واحد تجارت فرامرزي
  • برنامه فعالان اقتصادي مجاز AEO
  • بر اساس گزارش WCO گمرك جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان نمونه برتر جهان در زمينه بكار گيري شيوه‌هاي بدون كاغذ و رتبه اول در حوزه كشف مواد مخدر را كسب نموده است.

 

 

 

 مشتركاً رتبه چهارم

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

برخي از دستاوردهاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در تحقق دولت الكترونيك در سراسر اين وزارت:

  • بهبود معماري سازماني در فرايندهاي كليدي نظير مديريت منابع انساني، مديريت خدمات فناوري و مديريت خريد و تأمين‌كنندگان
  • راه‌اندازي سامانه مديريت يكپارچه كنترل پروژه‌هاي وزارت و دستگاه‌هاي تابعه
  • پياده‌سازي و راه‌اندازي سالانه يكپارچه كنترل و نظارت بر نرم‌افزار و سخت‌افزار
  • راه‌اندازي سامانه داشبورد شاخص‌هاي كليدي دستگاه‌هاي زيرمجموعه
  • پياده‌سازي و استقرار سامانه ويدئو كنفرانس با پوشش سراسري
  • برنامه‌ريزي براي ايجاد دسترسي توان‌خواهان به محتواي پورتال

     

     

    مشتركاً رتبه چهارم

     وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

     

    اولويت‌هاي دولت الكترونيكي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • نظام استحقاق درمان: به سؤالات زير، به‌صورت الكترونيكي و در لحظه پاسخ مي‌دهد:
  • چه كسي؟
  • در كدام موسسه درماني؟
  • توسط كدام درمانگر؟
  • چه نوع خدمتي دريافت نموده است؟
  • ميز خدمت الكترونيكي شهروندان: جهت ارائه خدمات به‌موقع، سريع و آسان به ارباب‌رجوع و همچنين ارتقاء رضايتمندي آنان و حفظ حقوق شهروندي
  • سرويس نوبت‌دهي كشوري مبتني بر وب
  • سرويس خدمات شهروندي مبتني بر پيام‌رسان اجتماعي
  • رضايت سنجي خدمات سلامت
  • استقرار پرونده الكترونيكي سلامت: ارتقاي كيفيت خدمات بهداشتي و درماني و كيفيت سلامت شهروندان، توزيع عادلانه منابع سلامت، بهينه‌سازي مصرف منابع سلامت و اصلاح مديريت نظام سلامت كشور
  • نظام زنجيره الكترونيكي دارو و ملزومات تجهيزات پزشكي

 

 

مشتركاً رتبه چهارم

سازمان بنادر و دريانوردي، حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

خدمات الكترونيكي سازمان بنادر و دريانوردي:

  • ارائه خدمات الكترونيكي به دريانوردان
  • ارائه خدمات دريايي بنادر توسط سامانه جامع IMAS
  • سامانه مديريت و كنترل كالاهاي كانتينري CCS
  • ارائه خدمات مكانيزه كالاهاي عمومي GCOMS
  • ارائه خدمات آنلاين (تحت عنوان كارگزاران بندري و دريايي) به شركت‌هاي مربوط
  • صدور الكترونيكي مجوز ساخت­هاي ساحلي و دريايي
  • سامانه جامع مناطق ويژه
  • ارائه خدمات مكانيزه و سرمايه‌گذاري در بنادر
  • ارائه خدمات صورت‌وضعيت الكترونيكي و كنترل پروژه
  • ارائه خدمات ديجيتال جهت فعالان حوزه بندري و دريايي

تبادل اطلاعات الكترونيكي بين سازمان­­ها:

  • با گمرك جمهوري اسلامي ايران
  • سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده­اي كشور
  • راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران
  • كليه ذينفعان حمل‌ونقل دريايي و بندري

 

 

 

 

­

رتبه پنجم

 سازمان سنجش آموزش كشور، حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

فعاليت‌هاي سازمان ­سنجش آموزش كشور در راستاي توزيع عادلانه فرصت‌هاي تحصيلي و شغلي:

  • آزمون‌هاي ورود به سطوح مختلف آموزش عالي
  • آزمون‌هاي شغلي و استخدامي
  • آزمون‌هاي شايستگي و صلاحيت­هاي حرفه­اي و بين­المللي

اقدامات مؤثر و مفيدي در به­كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات:

  • خدمت‌رساني به متقاضيان شركت در آزمون­ها
  • فرآيندهاي اجرايي برگزاري آزمون­ها

خدمات درگاه الكترونيكي سازمان سنجش در فرآيند كامل آزمون‌ها:

  • اطلاع­رساني و ثبت­نام آزمون‌ها
  • صدور كارت ورود به جلسه و صدور كارنامه آزمون
  • انتخاب رشته و اعلام نتايج

علاوه بر فرآيند اجراي آزمون‌ها خدمات ديگري در وب­گاه اين سازمان شامل موارد زير در دسترس همگان قرار دارد:

  • رسيدگي به انواع درخواست صدور گواهي
  • پاسخگويي به انواع درخواست­هاي مربوط به شركت­كنندگان
  • رسيدگي به انتقادات
  • دريافت گزارش تخلفات احتمالي

فرآيندهاي برگزاري آزمون‌هاي سراسري مستلزم هماهنگي سازمان سنجش با ده‌ها نهاد و ارگان ملي و محلي در كشور است. اين هماهنگي با بهره­گيري از انواع پرتال ارتباطي سازمان سنجش صورت مي­گيرد كه گسترده‌ترين اين پرتال­ها شامل:

  • پرتال ارتباطي با دانشگاه­ها و مراكز آموزش عالي كشور
  • پرتال اجرايي آزمون­ها، مرتبط با صدها مركز اجرايي آزمون در سطح كشور

Powered by Tetis PORTAL