اطلاعيه و رويدادها
16 اسفند 1399 13:51:39
معرفي برترين‌هاي بخش داوطلبانه (حوزه- G2G دولت به دولت) دوره دوم جايزه دولت الكترونيك جمهوري اسلامي ايران

 

 رتبه اول

دفتر هيئت دولت، سامانه "سازمان الكترونيك دفتر هيئت دولت"،

حائز شرايط دريافت تقديرنامه تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

سازمان الكترونيك دفتر هيئت دولت زيرساخت كلان و نظام‌مند اطلاعاتي دفتر هيئت دولت مي‌باشد كه بر اساس مديريت فرايندهاي كاري دفتر هيئت دولت در نظام تصميم سازي و پشتيباني از تصميم راه‌اندازي و در مجموعه دفتر هيئت دولت استقرار يافته است.

  • اين سامانه مشتمل بر زيرسيستم‌هاي متنوع، بستري جهت تسهيل و اثربخشي فرايند تصميم‌گيري، ابلاغ مصوبات و برگزاري جلسات كميسيون‌ها و جلسات هيئت دولت مي‌باشد كه در كنار اين رسالت مهم بانك اطلاعاتي غني‌اي از پيشنهادها و تصميمات تمام ادوار هيئت دولت را در ساختاري منسجم و قابل بازيابي در اختيار كاربران خود قرار مي‌دهد.
  • سامانه‌هاي دفتر هيئت دولت به‌واسطه دسترسي به مصوبات سنوات گذشته با جستجوي پيشرفته در متون مصوبات و مذاكرات جلسات و دسترسي به اطلاعاتي مانند سوابق پرونده‌ها، مكاتبات مرتبط، جلسات كميسيون‌ها، جلسات هيئت دولت و نظرات ذينفعان مختلف طي فرايند تصميم‌گيري پيرامون يك موضوع، بستري مناسب جهت پشتيباني از تصميمات هيئت دولت را فراهم آورده است. همچنين از سال 1398 به‌منظور استفاده بهينه از منابع سازماني و سرعت بخشي به روند رسيدگي موضوعات در چارچوبي مشخص، سامانه‌هاي تعاملي دفتر هيئت دولت به‌گونه‌اي تكامل يافته‌اند كه تمام مراحل رسيدگي به پيشنهادها را در بستر شبكه دولت در اختيار دستگاه‌هاي مرتبط قرار دهند.
  • سايت اطلاع‌رساني دفتر هيئت دولت ضمن ارائه به هنگام، سريع و شفاف مصوبات، تصميمات و لوايح هيئت دولت امكان مناسبي را براي دريافت نظرات در خصوص پيشنهادها و مسائل مطروحه در دست بررسي كميسيون‌هاي هيئت دولت در اختيار عامه مردم قرار مي‌دهد و زمينه‌اي براي ايجاد مشاركت مؤثر آن‌ها خصوصاً نخبگان و كارشناسان در تصميم‌گيري‌هاي كميسيون‌هاي هيئت دولت فراهم مي‌آورد.
  • در حال حاضر با يكپارچگي بين سامانه‌هاي سازمان الكترونيك دفتر هيئت دولت (Cabinetoffice.ir) كليه فرايندهاي رسيدگي به پيشنهادهاي دستگاه‌هاي اجرايي از زمان طرح درخواست دستگاه تا ابلاغ مصوبه نهايي به‌صورت الكترونيك بدون نياز به توليد و گردش نسخه‌هاي كاغذي امكان‌پذير هست كه اين گام مؤثر در شفافيت و تحقق اهداف دولت الكترونيك در سطح تصميم سازي نظام اداري كشور مي‌باشد.

 

 

رتبه دوم

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سامانه "پرونده الكترونيكي سلامت"،

حائز شرايط دريافت گواهي اشتهار به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

 

فوايد پرونده الكترونيكي سلامت:

سهولت دسترسي به اطلاعات سلامت

 -افزايش دسترسي به اطلاعات يكپارچه بيماران

 -بهبود دسترسي مناطق دورافتاده و روستايي به مراقبت‌هاي سلامت

صرفه‌جويي در زمان بيماران و پرسنل سلامت

كاهش خطاهاي پزشكي

- كاهش خطا در نسخه‌نويسي

- كاهش خطا در تفسير نتايج آزمايشات و تصاوير تشخيصي

 -كاهش آزمايشات و نسخه‌هاي تكراري

نقش مؤثر در درمان بيماران

- بهبود نتايج درمان
 -افزايش مشاركت بيمار در مراقبت از خودش در منزل

تسهيل در آموزش و پژوهش

- تسهيل در آموزش پزشكي
- تسهيل در پژوهش‌هاي حوزه سلامت
مديريت و نظارت

 -بهبود مديريت منابع انساني و فيزيكي در حوزه سلامت
- بهبود مديريت بيماري‌هاي مسري

- بهبود نظارت بر خدمات بهداشتي درماني

 

 

 

رتبه سوم

 

مركز توسعه تجارت الكترونيكي، سامانه "تداركات دولت (ستاد)"،

حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

سامانه تداركات الكترونيكي دولت بستر انجام انواع معاملات دولت با هدف افزايش كارايي، شفافيت و سلامت معاملات دولتي مطابق با قوانين و مقررات در بستر وب مي‌باشد لذا كليه تأمين‌كنندگان، مناقصه گران و مزايده گران مي‌توانند جهت اطلاع از آخرين درخواست‌هاي خريد، مناقصه‌ها و مزايده‌ها به سايت اينترنتي www.setadiran.ir مراجعه و نسبت به عضويت در سامانه اقدام و از مزاياي انجام معامله با هزاران دستگاه دولتي در سطح كشور بهره‌مند شوند.

 

 

 

رتبه چهارم

سازمان اداري و استخدامي كشور، سامانه "كارمند ايران"،

حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

به‌منظور شناسايي نظام‌مند كليه خدمات دولتي، مديريت تعاملات با دستگاه‌هاي اجرايي و دسترسي آسان شهروندان به خدمات دولتي، سامانه مديريت خدمات دولت در اجراي ماده 2 مصوبه شماره 1126446 مورخ 28‏‏/12‏‏/1395 شوراي عالي اداري راه­اندازي شد.

اين سامانه شامل سه بخش متشكل از "سامانه ملي خدمات دولت"، "سامانه راهبري ميز خدمت" و "سامانه مديريت خدمات دولت" است.

- سامانه ملي خدمات دولت:

در سامانه ملي خدمات دولت خدمت گيرندگان مي­توانند اطلاعات كاملي از خدمات دستگاه‌هاي اجرايي شامل ويژگي‏هاي هر خدمت در قالب شناسنامه خدمت و اطلاعاتي از قبيل قوانين مربوطه، فرم‏ها و مدارك موردنياز، هزينه‏هاي مربوط به هر خدمت، نحوه دسترسي به خدمت، استعلامات موردنياز و فرايند ارائه خدمت كسب نمايند. همچنين امكان انواع جستجو بر اساس عنوان خدمت، نام دستگاه اجرايي، منطقه جغرافيايي، نوع ارائه خدمت، نحوه دسترسي و گروه خدمت از ويژگي­هاي ديگر اين پرتال است.

از ديگر امكانات اين پرتال امكان پيگيري خدمات با استفاده از كد ملي، شماره موبايل يا كد پيگيري است كه شهروندان را قادر مي‏سازد مراحل دريافت خدمت را به سهولت رهگيري نموده و از آخرين وضعيت ارائه خدمت مطلع شوند.

- سامانه مديريت خدمات دولت:

اين سامانه به‌منظور راهبري مطلوب خدمات دستگاه‌هاي اجرايي، راهبري بهبود و اصلاح فرآيند ارائه خدمات تخصصي دستگاه‌هاي اجرايي، تصميم سازي در بازمهندسي ساختار دولت، تصميم سازي در ساماندهي سرمايه انساني دستگاه‌هاي اجرايي، ايجاد بستر شناسايي گلوگاه‌هاي فساد و كمك به افزايش سلامت اداري و ايجاد بستر عملياتي شدن بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد ايجادشده است. در اين سامانه دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به ايجاد و تكميل شناسنامه و ثبت فرآيند خدمات اقدام كرده و شناسه يكتاي خدمت دريافت مي‌نمايند. از ديگر امكانات راهبري دستگاه‌هاي اجرايي در مسير توسعه دولت الكترونيكي درج و راهبري برنامه عملياتي و سالانه دستگاه­ها و مديريت پروژه­هاي دولت الكترونيك در اين سامانه مي­باشد.

- سامانه راهبري ميز خدمت:

سازمان اداري و استخدامي كشور بر اساس ابلاغيه رئيس‌جمهور مبني بر «ممنوعيت ارائه خدمت در محلي غير از ميز خدمت» و دستورالعمل ميز خدمت، متولي راهبري استقرار ميز خدمت حضوري و الكترونيكي و ارزيابي آن در دستگاه‌هاي اجرايي مي­باشد. لذا به‌منظور پيشبرد اين اهداف، زيرسامانه «راهبري ميز خدمت»، با امكان نظرسنجي و پيگيري وضعيت خدمت توسط خدمت گيرنده راه‌اندازي شده است.

 

 

 

  • قابليت‌هاي زيرسامانه راهبري ميز خدمت:
  • امكان شناسايي محل ارائه هر خدمت (به تفكيك ميز خدمت حضوري، الكترونيكي، تركيبي يا مراجعه به واحد داخلي)
  • امكان تكميل و ارسال فرم ارزيابي ميز خدمت حضوري، الكترونيكي و تركيبي
  • امكان اخذ متمركز نظرات مردمي در خصوص خدمات دريافت شده از ميز خدمت حضوري، الكترونيكي و تركيبي دستگاه‌هاي اجرايي
  • قابليت مشاهده انواع گزارش‌ها حاصل از تحليل نظرات مردمي به تفكيك دستگاه اجرايي، خدمت، استان يا شهرستان محل ارائه خدمت
  • امكان پيگيري خدمات اخذشده از ميز خدمت دستگاه‌هاي اجرايي و وضعيت خدمت، توسط خدمت گيرندگان بر اساس كد پيگيري دريافت شده هنگام ثبت درخواست خدمت
  • قابليت ارائه گزارش‌هاي تحليلي مختلف از ميز خدمت حضوري، الكترونيكي و تركيبي دستگاه‌هاي اجرايي به تفكيك دستگاه وابسته، دستگاه مادر، دستگاه‌هاي استاني و ملي، جهت ارائه به مراجع نظارتي

  • دستاوردهاي سامانه مديريت خدمات دولت براي شهروندان
  • امكان دسترسي آسان، سريع و بدون محدوديت زماني به خدمات الكترونيكي دستگاه‌هاي اجرايي
  • ارائه متمركز اطلاعات به‌روز در خصوص خدمات دولتي، هزينه­ها، مدارك، شرايط موردنياز و نحوه انجام آن‌ها
  • حذف لزوم مراجعه حضوري مردم به دستگاه‌هاي اجرايي جهت دريافت اطلاعات خدمت
  • فراهم شدن بستري براي ارائه نظرات، پيشنهاد‌ها و شكايات در خصوص خدمات و فرآيندهاي اداري دستگاه‌هاي اجرايي
  • ايجاد امكان پيگيري وضعيت خدمات درخواستي
  • بهره‌مندي عموم مردم، پژوهشگران و دانشگاهيان از اطلاعات و وضعيت خدمات دستگاه‌هاي اجرايي
  • آگاهي از قوانين و مقررات پشتيبان خدمات دستگاه‌هاي اجرايي
  • امكان بهره­گيري غير تبعيض‌آميز از مزاياي دولت الكترونيك

 

 

 

وزارت راه و شهرسازي، سامانه " نظارت امور مقررات ملي و كنترل ساختمان (سنامك)"

حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

 

ساخت‌وسازهاي پراكنده، سقف‌هاي شبانه، سكونت‌گاه‌هاي غيررسمي و حضور دستگاه‌هاي مختلف اجرايي-نظارتي چشم نگران مهندسان و مديران را به‌سوي خود كشاند تا سوگند ياد كنند براي هديه كردن دوباره ايمني و دانش به بناهاي ايراني و در اين راستا در سال 1374 به‌موجب قانون نظام‌مهندسي، مسئوليت نظارت عاليه بر اجراي ضوابط و مقررات  شهرسازي و مقررات ملي ساختمان در طراحي بر عهده وزارت راه و شهرسازي قرار گرفت و از آن روز به بعد دغدغه چگونگي بهبود بخشي به اين فرايند سترگ در ايران پهناور، ما را به افتخار به راه‌اندازي نخستين و تنها سامانه جامع مهندسي كشور (سنامك) نائل آورد.

اقدامات و دستاوردهاي وزارت راه و شهرسازي در اجراي پروژه‌هاي اولويت‌دار سامانه سنامك:

  • يكپارچه‌سازي و هماهنگي در روند بازديدهاي نظارت عاليه كشور
  • ثبت يكپارچه اطلاعات و افزايش دقت و كيفيت بازديدها
  • ارزيابي ميزان رعايت مقررات ملي ساختمان در نقاط مختلف كشور
  • گزارش‌گيري پويا به‌منظور آسيب‌شناسي ميزان رعايت مقررات ملي ساختمان
  • اتصال به سامانه‌هاي ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط براي يكپارچه‌سازي و تبادل اطلاعات
  • قابليت پرشمار سامانه سنامك اين امكان را مي‌دهد تا مديران ملي و محلي امكان دريافت گزارش‌هاي به روز

    و امكان پالايش و ارزيابي مستمر و ارائه نتايج را در ويرايش‌هاي جديد مقررات ملي مورداستفاده قرار دهند.

  • تمامي شهروندان اين امكان را دارند تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف ساختماني از طريق اين سامانه نسبت به اطلاع‌رساني اقدام نموده و از طريق كد پيگيري دريافتي امكان مشاهده نتايج را داشته باشند.

     

     

     

    وزارت راه و شهرسازي، سامانه " مديريت ارتباط شهروندي وزارت راه و شهرسازي (شهراه)"

    حائز شرايط دريافت گواهي اهتمام به تعالي در آمادگي دولت الكترونيك

     

    از دستاوردهاي ديگر وزارت راه و شهرسازي طراحي و راه‌اندازي سامانه شهراه در جهت حمايت از حقوق شهروندي مي‌باشد. سامانه شهراه در حال حاضر داراي 68 خدمت در 6 گروه اصلي شامل حوزه‌هاي جاده‌اي، ريلي، هوايي مسكن، شهرسازي و بندر و دريايي است كه شهروندان مي‌توانند با مراجعه به هريك از بخش‌هاي سايت مي‌توانند خدمات و شكايت خود را ثبت كنند.

     

    اقدامات و دستاوردهاي وزارت راه و شهرسازي در اجراي پروژه‌هاي اولويت‌دار سامانه شهراه:

  • ارائه درخواست به‌صورت فرايند محور و متمركز
  • امكان ارائه خدمات و انتقادات و شكايات مردم به‌صورت طبقه‌بندي‌شده با جزييات انتخاب شهر و روستا و يا

    نوع محور يا ارسال عكس و گزارش.

  • تسهيل پيگيري درخواست شهروندان و سلب جلب رضايت و مشاركت مردم شده است.
  • ايجاد بخش خدمات پر تقاضا كه مردم مي‌توانند سؤالات حقوقي خود را در خصوص مشكلات و منازعات بپرسند.

Powered by Tetis PORTAL